Wstecz

B2B nowa generacja rozwiązań dla e-biznesu.

 

Platforma B2B to doskonałe narzędzie wspomagające sprzedaż w Internecie oraz budowanie relacji między partnerami biznesowymi. Jej głównym zadaniem jest automatyzacja procesów sprzedaży w przedsiębiorstwie oraz usystematyzowanie oferty dla poszczególnych grup odbiorców. Innymi słowy, oznacza to, iż w sytuacji, gdy firma współpracuje z wieloma kontrahentami, korzysta z usług licznych dostawców, oferuje własne produkty na wielu rynkach zbytu na odmiennych warunkach zakupowych i w dodatku poprzez różne kanały dystrybucyjne, powinna zastanowić się nad wykorzystaniem narzędzia, jakim jest internetowa platforma B2B, która te wszystkie relacje uprości i poprawi komunikację i kontakty między poszczególnymi elementami tej zawiłej układanki.
Rozwiązanie tego typu najlepiej sprawdzi się u producentów, dystrybutorów, hurtowników lub w przypadku firm posiadających wiele oddziałów, zajmujących się dystrybucją hurtową produktów lub cyklicznym zaopatrzeniem biznesu.

 

Czym jest platforma B2B?

 

Jest to narzędzie, za pomocą którego firma jest w stanie sprzedać własne produkty innemu przedsiębiorstwu, poprzez internetowy kanał sprzedaży online. Może ona przybierać formę platformy zamkniętej – produkty są widoczne tylko dla klientów zarejestrowanych i zalogowanych na platformie lub otwartej – produkty widzi każdy, kto wejdzie na platformę przez przeglądarkę internetową poprzez adres url.

 

Jakich korzyści mogą oczekiwać przedsiębiorcy po skutecznym wdrożeniu platformy B2B?


1.    Dostępność produktów 24 h / 7 dni w tygodniu.
2.    Zdalna i automatyczna obsługa kontrahentów – uproszczenie dostępu do oferty i samodzielne składanie zamówień przez klientów.
3.    Opcja tworzenia atrakcyjnej, dedykowanej i zawsze aktualnej oferty.
4.    Grupowanie klientów i możliwość indywidualizacji cen, produktów, rabatów,
5.    Ukrywanie produktów dla wybranych grup klientów
6.    Podgląd koszyków roboczych – listy produktów w trakcie kompletowania zamówienia.
7.    Wielojęzyczna i wielowalutowa obsługa kontrahentów.
8.    Brak prowizji od sprzedaży w kanale B2B.
9.    Eliminacja powtarzalnych czynności wykonywanych przez pracowników.
10.    Obniżenie kosztów obsługi klienta – optymalizacja kanału przedstawicieli handlowych.
11.    Usprawnienie komunikacji z klientami. Baza szczegółowych informacji o każdym producencie, dostawcy lub kliencie, możliwość wysyłania komunikatów do partnerów biznesowych,
12.    Eliminacja pomyłek powstających w procesie sprzedaży.
13.    Wzrost sprzedaży związany z dotarciem do nowych rynków zbytu – zasięg bez ograniczeń wszędzie tam, gdzie jest dostępny Internet.
14.    Możliwość integracja z programami typu ERP - księgowo-magazynowymi działającymi w firmie.
15.    Możlwiość rozbudowy o moduły dedykowane dla konkretnego przedsiębiorstwa np. bazą kontrahentów z historią współpracy, automatycznym raportowaniem, komunikator z ogłoszeniami, moduł newslettera, promocji, powiadomień mailowych itd.

 

Bardzo często tworzona platforma B2B musi zostać zintegrowana z już działającym w firmie systemem typu ERP. Oznacza to wymianę konkretnych pakietów informacji między tymi 2 rozwiązaniami informatycznymi. Te informacje przekazywane są z jednego miejsca w drugie lub na odwrót, w celu wyeliminowania konieczności wprowadzania danych w 2 miejscach jednocześnie. Takie rozwiązanie automatyzuje procesy w firmie i służy optymalizacji zasobów ludzkich, które do tej pory zajmowały się np. odbieraniem telefonów lub maili z zamówieniami i wprowadzaniem ich do systemu informatycznego.  Po uruchomieniu integracji między systemami informatycznymi zostaje stworzony tzw. jednolity ekosystem IT w firmie, który od razu przynosi jej korzyści w postaci oszczędności czasu i lepszego wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa. Jeśli w firmie nie został uruchomiony dotychczas system ERP, sama platforma może pełnić jego rolę. Można z nią bowiem zintegrować program do fakturowania lub dobudować moduł magazynowy i w takim przypadku również zostanie stworzony spójny ekosystem IT w firmie.

 

Na rynku występują 2 rodzaje platform B2B dedykowane i gotowe. Dedykowane to takie, które są tworzone pod konkretne potrzeby danego przedsiębiorstwa i posiadają funkcjonalności potrzebne do usprawnienia działania konkretnego procesu sprzedażowego w nim zachodzącego. Rozwiązania gotowe to najczęściej oprogramowanie posiadające gotowe zestawy funkcjonalności, które nie podlegają modyfikacji. W tym przypadku należy dostosować proces do oprogramowania, a nie na odwrót. Nie zawsze gotowe rozwiąznaia spełnią oczekiwania konkretnego przedsiębiorstwa, dlatego też przed wdrożeniem któregokolwiek z rozwiązań B2B w firmie, należy skorzystać z pomocy specjalistów znających opisywane w niniejszym artykule zagadnienie. Pomogą oni właściwie dobrać produkt do potrzeb i zaoszczędzą przy tym wiele czasu i środków finansowych.
Webemo specjalizuje się we wdrażaniu dedykowanych rozwiązań dla biznesu od lat. Do takich rozwiązań zaliczamy również platformy B2B, które uruchamiamy dla naszych klientów. Jeśli ta tematyka Państwa interesuje i pragniecie uruchomić własną platformę B2B, zachęcamy do kontaktu.