Blog Internetowy co to jest i do czego służy?
Blog jest jednym z rodzajów strony internetowej, na której jej administrator (bloger) zamieszcza wpisy o przeróżnej tematyce, najczęściej związanej z wykonywanym zawodem lub posiadanymi zainteresowaniami. Blog może być prowadzony przez jednego administratora (w formie bardziej osobistej) lub przez wielu administratorów np. w formie bloga biznesowego prowadzonego przez przedsiębiorstwo.
Dobrze prowadzony biznesowy blog to wielki atut i cenny zasób, który można wykorzystać na wiele sposobów.
Co możemy dzięki niemu osiągnąć?
- Zwiększa ruch na stronie www, dzięki interesującym treściom
- Buduje markę poprzez fachowe porady dostarczane czytelnikom
- Generuje dodatkowe konwersje, przyjazne linki i skłania do podjęcia akcji
- Pozycjonuje markę dzięki wciąż dodawanym nowym wpisom, które są indeksowane przez przeglądarki internetowe.
Jeśli myślimy o stworzeniu profesjonalnego bloga, musimy wiedzieć, że powinien on zawierać kilka ważnych z punktu widzenia odbiorcy elementów oraz funkcjonalności. Wbrew pozorom nie wygląd w tym przypadku jest najważniejszy, lecz struktura tworzonej aplikacji. Jeśli zostanie dobrze zaprojektowana, przełoży się bezpośrednio na satysfakcję czytelników oraz większą liczbę udostępnień.
Budowa bloga i jego nieodłączne elementy.
1. STRONA GŁÓWNA zawierającą następujące elementy:
- nazwa bloga lub logo
- menu bloga - (kategorie tematyczne, o nas, współpraca, kontakt)
- wyszukiwarka postów
- linki do mediów społecznościowych
- dashboard z postami podzielony przynajmniej na 2 sekcje (ostatnio opublikowane i wyróżnione wpisy)
- mapa tagów
- zapis na newsletter lub sekcja call to action
- stopka
Niektóre z powyższych elementów mają szczególne znaczenie, dlatego przyjrzyjmy się im bliżej:
MENU BLOGA - w menu powinny znajdować się główne kategorie tematyczne wpisów, w których autor lub autorzy się specjalizują. Na tej podstawie odwiedzający blog, od razu stwierdzi, czy znajdzie na blogu treści, którymi jest zainteresowany.
O NAS lub O MNIE w zależności od liczby redaktorów danego bloga. To właśnie oni tworzą tzw. tożsamość bloga. Na podstronie O NAS najlepiej opisać dotychczasowe doświadczenia redaktorów, które przekładają się na ich kompetencje do pisania o wybranych zagadnieniach. Warto również wspomnieć o ich zainteresowaniach i pasjach, co nada blogowi “ludzką twarz” i pozwoli czytelnikowi nawiązać z nim bliższą więź.
WYSZUKIWARKA POSTÓW - narzędzie, które ułatwi odnalezienie właściwego artykułu. Powinna ona wyszukiwać po wyrazach i frazach lub ich fragmentach zawartych w tytułach postów, leadach postów, mapie tagów.
DASHBOARD WPISÓW - inaczej WALL - powinien zawierać listę ostatnio dodanych wpisów zawierających takie elementy jak: Data publikacji, redaktor, tytuł wpisu, krótki opis tzw. lead, zdjęcie główne. Pozwoli to na szybkie przeskanowanie kolejnych postów przez odwiedzającego i odnalezienie tych najbardziej interesujących.
Dodatkowo warto na “wall-u” blogu przewidzieć miejsce na artykuły, które będą zawsze wyświetlane na stronie głównej, jako wyróżnione.
WSPÓŁPRACA - jeśli blog jest prowadzony w celach zarobkowych i posiada dużą ilość odwiedzających, warto pomyśleć o stworzeniu zakładki “WSPÓŁPRACA”. Jest to miejsce, w którym możemy pokazać, iż jesteśmy zainteresowani współpracą reklamową z firmami chcącymi zamieszczać posty sponsorowane lub recenzje redaktora bloga na temat ich produktów.
REDAKTORZY - blog może być obsługiwany przez kilku redaktorów. Administrator powinien mieć możliwość dodawania kolejnych redaktorów lub ich usuwania. Do redaktora można dodać zdjęcie, opis, kontakt. Po wejściu przez oglądającego w dane redaktora powinien mieć on możliwość podglądu wszystkich zamieszczonych przez niego wpisów.
KONTAKT - w zakładce kontakt dobrze jest umieścić formularz kontaktowy oczywiście odpowiednio zabezpieczony przed atakami botów spamujących, dzięki skryptowi Recaptcha i zawierający zgody formalne wynikające z Ustawy o Ochronie danych osobowych - RODO.
2. Elementy pojedynczego wpisu:
- Zdjęcie główne
- Data publikacji
- Redaktor (autor)
- Lead do wpisu - krótka treść - streszczenie
- Treść właściwa
- Lista tagów do danego wpisu
- Komentarz do wpisu
- Opcja udostępniania w Social mediach
- Podobne wpisy
A jakie blog powinien posiadać funkcjonalności?
Powyższy opis zawiera listę elementów, które powinny znaleźć się na każdym blogu. A jakie funkcjonalności powinien posiadać blog, aby poszczególne elementy były w pełni funkcjonalne i ułatwiały administratorowi jego codzienną obsługę?
- System CMS - czyli Content Management System - dzięki któremu, administrator będzie w stanie zarządzać treściami zamieszczonymi na blogu takimi jak: nagłówki zakładek, treści zakładek np. O nas, Opis Redaktorów, dane kontaktowe, linki do social mediów, opisy SEO do poszczególnych zakładek.
- Zarządzanie wpisami na blogu - lista funkcjonalności:
- dodawanie, usuwanie, ukrywanie, edytowanie wpisu
- data publikacji
- data wygaszenia wpisu
- redaktor
- dodanie treści krótkiej
- dodanie treści głównej
- dodanie tagów
- dodanie zdjęć do wpisu
- przypisanie wpisu do danej kategorii lub do wielu kategorii
- dodanie opisów SEO
- powiązanie wpisów podobnych
- wyróżnienie wpisów sponsorowanych
- Wyszukiwarka wpisów
- Dodawanie wpisów wyróżnionych na wall-u
- Definiowanie chmury tagów
- Definiowanie kategorii wpisów - opis, opis SEO, zdjęcie wiodące
- Dodawanie, usuwanie, edytowanie Redaktorów - zdjęcie, opis dane kontaktowe.
- Integracja z systemem komentarzy do postów - np. DISQUS
- Integracja publikacji wpisów w mediach społecznościowych Fb i Instagram
Jak wynika z powyższego opisu stworzenie bloga wymaga dużego nakładu prac, zarówno po stronie graficznej, jak i programistycznej.
Należy pamiętać jednak, że samo stworzenie bloga to dopiero początek. Aby przynosił on zadowolenie zarówno redaktorom, jak i odbiorcom musi być systematycznie rozwijany, musi zawierać interesujące treści i zdjęcia. Dobrze, jeśli jest powiązany z mediami społecznościowymi, które przyczyniają się do jego promocji w Internecie.