Wstecz

Blog Internetowy co to jest i do czego służy?

 

Blog jest jednym z rodzajów strony internetowej, na której jej administrator (bloger) zamieszcza wpisy o przeróżnej tematyce, najczęściej związanej z wykonywanym zawodem lub posiadanymi zainteresowaniami. Blog może być prowadzony przez jednego administratora (w formie bardziej osobistej) lub przez wielu administratorów np. w formie bloga biznesowego prowadzonego przez przedsiębiorstwo.

 

Dobrze prowadzony biznesowy blog to wielki atut i cenny zasób, który można wykorzystać na wiele sposobów.

 

Co możemy dzięki niemu osiągnąć?

 

  1. Zwiększa ruch na stronie www, dzięki interesującym treściom
  2. Buduje markę poprzez fachowe porady dostarczane czytelnikom
  3. Generuje dodatkowe konwersje, przyjazne linki i skłania do podjęcia akcji
  4. Pozycjonuje markę dzięki wciąż dodawanym nowym wpisom, które są indeksowane przez przeglądarki internetowe.

 

Jeśli myślimy o stworzeniu profesjonalnego bloga, musimy wiedzieć, że powinien on zawierać kilka ważnych z punktu widzenia odbiorcy elementów oraz funkcjonalności. Wbrew pozorom nie wygląd w tym przypadku jest najważniejszy, lecz struktura tworzonej aplikacji. Jeśli zostanie dobrze zaprojektowana, przełoży się bezpośrednio na satysfakcję czytelników oraz większą liczbę udostępnień.

 

Budowa bloga i jego nieodłączne elementy.

 

1. STRONA GŁÓWNA  zawierającą następujące elementy:

  • nazwa bloga lub logo
  • menu bloga - (kategorie tematyczne, o nas, współpraca, kontakt)
  • wyszukiwarka postów
  • linki do mediów społecznościowych
  • dashboard z postami podzielony przynajmniej na 2 sekcje (ostatnio opublikowane i wyróżnione wpisy)
  • mapa tagów
  • zapis na newsletter lub sekcja call to action
  • stopka

Niektóre z powyższych elementów mają szczególne znaczenie, dlatego przyjrzyjmy się im bliżej:

 

MENU BLOGA - w menu powinny znajdować się główne kategorie tematyczne wpisów, w których autor lub autorzy się specjalizują. Na tej podstawie odwiedzający blog, od razu stwierdzi, czy znajdzie na blogu treści, którymi jest zainteresowany.

 

O NAS lub O MNIE  w zależności od liczby redaktorów danego bloga. To właśnie oni tworzą tzw. tożsamość bloga. Na podstronie O NAS najlepiej opisać dotychczasowe doświadczenia redaktorów, które przekładają się na ich kompetencje do pisania o wybranych zagadnieniach. Warto również wspomnieć o ich zainteresowaniach i pasjach, co nada blogowi “ludzką twarz” i pozwoli czytelnikowi nawiązać z nim bliższą więź.

 

WYSZUKIWARKA POSTÓW - narzędzie, które ułatwi odnalezienie właściwego artykułu. Powinna ona wyszukiwać po wyrazach i frazach lub ich fragmentach zawartych w tytułach postów, leadach postów, mapie tagów.

 

DASHBOARD WPISÓW - inaczej WALL - powinien zawierać listę ostatnio dodanych wpisów zawierających takie elementy jak: Data publikacji, redaktor, tytuł wpisu, krótki opis tzw. lead, zdjęcie główne. Pozwoli to na szybkie przeskanowanie kolejnych postów przez odwiedzającego  i odnalezienie tych najbardziej interesujących.

Dodatkowo warto na “wall-u” blogu przewidzieć miejsce na artykuły, które będą zawsze wyświetlane na stronie głównej, jako wyróżnione.

 

WSPÓŁPRACA - jeśli blog jest prowadzony w celach zarobkowych i posiada dużą ilość odwiedzających, warto pomyśleć o stworzeniu zakładki “WSPÓŁPRACA”. Jest to miejsce, w którym możemy pokazać, iż jesteśmy zainteresowani współpracą reklamową z firmami chcącymi zamieszczać posty sponsorowane lub recenzje redaktora bloga na temat ich produktów.

 

REDAKTORZY - blog może być obsługiwany przez kilku redaktorów. Administrator powinien mieć możliwość dodawania kolejnych redaktorów lub ich usuwania. Do redaktora można dodać zdjęcie, opis, kontakt. Po wejściu przez oglądającego w dane redaktora powinien mieć on możliwość podglądu wszystkich zamieszczonych przez niego wpisów. 

 

KONTAKT - w zakładce kontakt dobrze jest umieścić formularz kontaktowy oczywiście odpowiednio zabezpieczony przed atakami botów spamujących, dzięki skryptowi Recaptcha i zawierający zgody formalne wynikające z Ustawy o Ochronie danych osobowych - RODO.

 

2. Elementy pojedynczego wpisu:

 

  • Zdjęcie główne
  • Data publikacji
  • Redaktor (autor)
  • Lead do wpisu - krótka treść - streszczenie
  • Treść właściwa
  • Lista tagów do danego wpisu
  • Komentarz do wpisu
  • Opcja udostępniania w Social mediach
  • Podobne wpisy

 

A jakie blog powinien posiadać funkcjonalności?

 

Powyższy opis zawiera listę elementów, które powinny znaleźć się na każdym blogu. A jakie funkcjonalności powinien posiadać blog, aby poszczególne elementy były w pełni funkcjonalne i ułatwiały administratorowi jego codzienną obsługę?

 

  • System CMS - czyli Content Management System - dzięki któremu, administrator będzie w stanie zarządzać treściami zamieszczonymi na blogu takimi jak:  nagłówki zakładek, treści zakładek np. O nas,  Opis Redaktorów, dane kontaktowe, linki do social mediów, opisy SEO do poszczególnych zakładek.
  • Zarządzanie wpisami na blogu - lista funkcjonalności:
    • dodawanie, usuwanie, ukrywanie, edytowanie wpisu
    • data publikacji
    • data wygaszenia wpisu
    • redaktor
    • dodanie treści krótkiej
    • dodanie treści głównej
    • dodanie tagów
    • dodanie zdjęć do wpisu
    • przypisanie wpisu do danej kategorii lub do wielu kategorii
    • dodanie opisów SEO
    • powiązanie wpisów podobnych
    • wyróżnienie wpisów sponsorowanych
  • Wyszukiwarka wpisów
  • Dodawanie wpisów wyróżnionych na wall-u
  • Definiowanie chmury tagów
  • Definiowanie kategorii wpisów - opis, opis SEO, zdjęcie wiodące
  • Dodawanie, usuwanie, edytowanie Redaktorów - zdjęcie, opis dane kontaktowe.
  • Integracja z systemem komentarzy do postów - np. DISQUS
  • Integracja publikacji wpisów w mediach społecznościowych Fb i Instagram

 

Jak wynika z powyższego opisu stworzenie bloga wymaga dużego nakładu prac, zarówno po stronie graficznej, jak i programistycznej.

 

Należy pamiętać jednak, że samo stworzenie bloga to dopiero początek. Aby przynosił on zadowolenie zarówno redaktorom, jak i odbiorcom musi być systematycznie rozwijany, musi zawierać interesujące treści i zdjęcia. Dobrze, jeśli jest powiązany z mediami społecznościowymi, które przyczyniają się do jego promocji w Internecie.