Wstecz

Skróty UX i UI w świecie stron i sklepów internetowych.

 

Dlaczego projektanci stron i sklepów internetowych powinni szczególną uwagę zwrócić na skróty UX i UI?

 

Projektując grafikę oraz układ strony internetowej należy szczególną uwagę poświęcić dwóm zagadnieniom. Będą one w przyszłości miały znaczący wpływ na to, czy użytkownik strony www lub sklepu internetowego odnajdzie najszybszą drogę do interesującej go treści, lub produktu, czy od razu wybierze opcję „wstecz” lub „zamknij”.

 

UI (ang. user interface – interfejs użytkownika)

 

Interfejs użytkownika UI - postrzegany jest w tym przypadku w aspekcie technicznym, jako narzędzie lub zestaw funkcjonalności używanych przez osoby przebywające na stronie www, lub sklepie internetowym w celu odbioru i weryfikacji zamieszczonych na nich treści. Dzięki UI następuje komunikacja pomiędzy użytkownikiem i oglądaną przez niego aplikacją.

 

Jakie zadania i odpowiedzialności stoją zatem przed osobami, które zajmują sie projektowaniem UI tzw. UI designerami?

 

  • wymyślenie stylu przewodniego - musi on podążać za wizerunkiem marki prezentowanym w różnych miejscach nie tylko w Internecie – mowa tutaj o logo, stylu wykorzystywanych grafik i zdjęć, kroju czcionki, materiałach promocyjnych (ulotkach), materiałach prezentujących produkty (katalogach), materiałach marketingowych (reklama w telewizji), wizytówkach, wygląd papieru firmowego, a nawet wygląd stopki maila.
  • dobór grafiki, obrazów i innych elementów multimedialnych zgodnych z opisanym powyżej wizerunkiem marki
  • przygotowanie, akceptację oraz wdrożenie hierarchii poszczególnych elementów w układzie całym graficznym
  • przygotowanie prototypu UI – często w postaci makiet wizualnych prezentujących poszczególne widoki aplikacji (nieklikalne) jeszcze zanim zostaną one przygotowane do wdrożenia
  • ścisła współpraca z UX designerem
  • Ścisła współpraca z deweloperem w trakcie wdrożenia
  • dbanie o całościowy branding wizualny

 

UX (ang. user experience – doświadczenia użytkownia)

 

Doświadczenia użytkownika rozpatrywane są tutaj w aspekcie emocjonalnym. Oznacza to, że przed przystąpieniem do projektowania strony www, lub sklepu internetowego, należy dokładnie określić grupę ich odbiorców i zbadać ich potrzeb. Na tej podstawię, zostaną rozpoznane oczekiwania przyszłych użytkowników aplikacji, w zakresie jej intuicyjnej obsługi i odnajdywania treści, stworzonych na miarę tych oczekiwań. Jest to innymi słowy, projektowanie ukierunkowane na człowieka, uwzględniające jego odczucia i dostarczające konkretnych związanych z nimi emocji.Jakie zatem zadania są stawiane przed UX designerem?

 

  • analiza klienta - określenienie grup użytkowników oraz ich potrzeb związanych z wykorzystywaniem projektowanej strony www, lub sklepu internetowego
  • analiza konkurencji - weryfikacja, jak robią to najlepsi na rynku, część podmiotów odnosi w Internecie lepsze efekty, a część dużo gorsze, dlatego ważne jest określenie i poznanie tych elementów, które generują przewagę nad konkurencją i sprawiają, że przedstawiane rozwiązanie należy do pierwszej z wymienionych grup.
  • analiza i ocena obecnej struktury prezentowanej użytkownikom aplikacji oraz strategii firmy dotyczącej działania w Internecie, przedstawienie rozwiązań prowadzących do dopasowania struktury do strategii
  • rozwój kontentu - czyli szereg planowanych przyszłych działań, zmierzających do rozwoju aplikacji zarówno w wymiarze zamieszczanych na niej treści, jak i elementów wpływających bezpośrednio na wywoływanie pozytywnych emocji jej użytkowników.
  • wireframing - przygotowanie szkieletu witryny internetowej, znanego również jako schemat strony lub plan ekranu, który jest wizualnym przewodnikiem przedstawiającym szkieletową strukturę witryny. Modele szkieletowe są tworzone w celu rozmieszczenia elementów tak, aby, jak najlepiej spełniały określony cel.
  • testy oraz śledzenie sposobu realizacji założonych celów
  • współpraca z UI designerem
  • współpraca z zespołem deweloperskim

 

Bardzo często pojęcia UI oraz UX są przedstawiane zamiennie, jako coś dotyczące projektowania graficznego, jednak jak widać z powyższego opisu, nie jest to prawdą. Pojęcia te muszą ze sobą współistnieć i współgrać, aby nowo tworzona witryna internetowa była przyjazna dla jej użytkowników, jednak obowiązki UI i UX designerów różnią się od siebie.

 

Podsumowanie

 

Przystępując do tworzenia strony www lub sklepu internetowego, należy dobrze się do tego przygotować. Niezależnie, jakiego rodzaju aplikację będziemy uruchamiali we własnej firmie, powinna być ona dopasowana do ogólnego wizerunku marki, powinna również realizować założone cele w sposób, który na długo będzie zapamiętany przez jej użytkowników, jako szereg pozytywnych wrażeń i emocji. Należy pamiętać, że taki efekt możemy uzyskać dzięki wykorzystaniu wiedzy na temat zagadnień związanych z UI oraz UX

 

Dzięki nim wprowadzimy działania usprawniające komunikację i stworzymy atrakcyjny i wygodny interfejs użytkownika. Poprawimy ponadto współczynnikiem odrzuceń, co przełoży się na wyższe pozycjonowanie organiczne strony www, lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu klienci łatwiej znajdą informacje o naszej ofercie w Internecie i dzięki temu odniesiemy oczekiwany sukces.